Scandinavium i rött

Scandinavvium

Igårkväll lös Scandinavium och Ullevi i röd färg. Det gjorde vi för att stödja den internationella gräsrotsrörelsen We Make Events och deras världsomspännande ljusevent som genomfördes i 24 länder på fem kontinenter. Rörelsen startades för att uppmärksamma evenemangsbranschens djupa kris i samband med pandemin.

– Genom en bra start på evenemangsåret, en snabb översyn av våra kostnader och statliga stödåtgärder har vi som bolag klarat oss relativt väl. Men bakom varje inställt evenemang döljer sig ett ekosystem av, ofta mindre aktörer, föreningar och företag, som nu riskerar att slås ut, säger Got Events vd Lotta Nibell.

Evenemangsbranschen har drabbats hårdare än många andra branscher genom att i praktiken ha verksamhetsförbud. Mässor, event, konserter och sportevenemang har varit inställda i ett drygt halvår (eller spelats inför tomma läktare).

– Ju längre tiden går desto svårare blir det att åter starta verksamheten. Kompetens försvinner och med tanke på att de allra flesta evenemang har en förberedelsetid på mellan sex till arton månader förstår man att många aktörer i branschen är oroliga, fortsätter Lotta Nibell.

Genom att belysa byggnader med röd färg försöker branschen uppmärksamma allmänhet och politiker om att något behöver göras om inte en hel näring med miljardomsättning och tusentals anställda ska försvinna.

– Vi inom arena- och evenemangsbranschen är vana vid att planera, riskbedöma och praktiskt genomföra evenemang med stora publikflöden. Genom att anpassa logistiken går det utmärkt att genomföra trygga och säkra evenemang med betydligt fler än 50 personer i publiken, avslutar Lotta Nibell.

Pressmeddelande

0 Comments

There are no comments yet

Leave a comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *