Nyheter

Scandinaviums digitala museum!

I samband med att Göteborg fyller 400 år firar vi även att Scandinavium har 50-årsjubileum! För att uppmärksamma jubilaren har Got Event skapat ett digitalt museum fullt av magiska ögonblick från arenans begynnelse fram till idag.

Vi har botaniserat och dykt ner i Scandinaviums minst sagt gedigna arkiv och förevigat gamla posters, autografer, biljetter och foton. Dessutom har flera personer bidragit med sina bästa minnen från arenan. Allt detta är samlat i det digitala museet.

– Det har varit en ära att få arbeta med det här projektet! Målet har varit att synliggöra arenans historia och dela med oss av allt fantastiskt material till allmänheten. Vi hoppas att så många som möjligt, gammal som ung, hittar in till vårt digitala museum för att ta del av de magiska evenemang som ägt rum på Göteborgs alldeles egna Kålleseum. Och om någon sitter inne på mer spännande material som vi kan lägga till i vårt museum tar vi givetvis gärna emot det. Hör av er i så fall, hälsar Sanna Magnusson entusiastiskt, marknadschef på Got Event som är Göteborgs Stads arena och evenemangsbolag.

Den 4 juni startar vår nostalgitripp! Då kan du uppleva Scandinaviums första årtionde (70-talet) i det digitala museet. Därefter släpps de kommande årtiondena fyra veckor framåt.

Till det digitala museet

Ny lista: 103 unga företagare som gör världen lite bättre – län för län

PRESSMEDDELANDE – 20 MAJ 2021 06:30

Här kommer en nyhet som inte bara refererar till Gårda, låt dig inspireras!

För sjätte året i rad presenterar Företagarna listan 103 unga idéer – en topplista som lyfter och presenterar unga företagare (max 35 år) med samhällsförbättrande företagsidéer. Listan presenterar nytänkande företag inom bland annat rymdteknik, AI, solenergi, cancerforskning, integration och femtech.

– Vi är otroligt stolta över att för sjätte året i rad uppmärksamma unga förebilder med listan ”103 unga idéer”. Den här listan speglar verkligen den unga entreprenörskraft som finns i hela landet, säger Günther Mårder, vd på Företagarna.

Syftet med listan 103 unga idéer – som tas fram tillsammans med Almi – är att lyfta fram förebilder som tack vare sitt entreprenörskap på något vis bidrar till utveckling, mångfald och välfärd i samhället. Det är helt enkelt företag som har potential göra världen till en lite bättre plats, något som kanske aldrig varit viktigare än nu.

– Pandemin har pågått i mer än ett års tid. Sverige är nu i ett stort behov av idéer som har chans att växa till framgångsrika företag som kan skapa nya jobb och välfärd, säger Günther Mårder.

Nytt för i år är att listan även omfattar priset Årets Unga Idé som delas ut i oktober. Tre företagare på listan tilldelas ett stipendium på 50 000 kronor vardera som delas ut av Bengt Bengtssons SIBA-stiftelse.

Hela listan med 103 entreprenörer – län för län

Om 103 unga idéer
Listan sammanställs i samarbete mellan Företagarna och Almi Företagspartner. I urvalsprocessen ingår också Företagarnas regionkontor, Företagarnas unga nätverk, inkubatorer och startupnätverk i hela landet. Listan togs fram för första gången 2016.

Kineum

Kineums starka stomme är nu färdigställd! Fasaden på Kineum är skapad med inspiration från Göteborg och dess historiska näringar, fiskenät, hamnkranar och det nätverk mellan människor och företag som denna byggnad i rörelse skapar byggs nu i en rasande fart. Fasaden beräknas vara färdigställd i augusti och i november kommer Kineums tak som vinklar sig som en krona uppåt att vara på plats. Under taket kommer hotellet Jimmy´s spaclub att hålla till med pooler, bar och relaxytor.

Arbeten pågår för fullt inne på höghusets våningsplan samt i befintlig byggnad. Transporter med leveranser till bygget kommer dagligen.

P-huset

Kineums p-hus håller nu på att färdigställas och kommer att vara färdigställt för ”inflyttning” i juni. Kineum har cirka 400 p-platser.

Planering

För tillfället så detaljprojekteras det sista av hotellets spa samt kontorsvåningar längre upp i huset. Mycket tid går åt till att planera byggets logistik. Transporter ska komma i rätt tid och material och människor ska flöda på arbetsplatsen på ett effektivt och säkert sätt.

Intresserad?

Än finns det några lediga kontorslokaler i Kineum i varierande storlek (lokalstorlek mellan ca 200 kvm-2000 kvm). Maila till info@kineum.se. om ni vill få en presentation och se vilka fantastiska möjligheter det finns för just ert företag i Kineum!

Småföretagarna bidrar!

Företagarna har tagit fram en unik rapport under namnet Välfärdsskaparna som visar hur mycket småföretagen och deras anställda bidrar med i skatteintäkter till den kommunala välfärden i Göteborg.

Hög procent

Småföretagen i Göteborg  och deras anställda står sammantaget för 24 procent av de kommunala skatteintäkterna.

– Varje skattekrona Göteborg måste skapas innan den kan fördelas inom välfärden och vår rapport visar tydligt att det är småföretagen som står för en stor del av notan, säger Mikael Erlandsson, regionchef Företagarna Västra Götaland.

Mucket pengar

I reella tal är det nästan 7,1 miljarder kronor som går från småföretagen till den kommunala välfärden – skattepengar som bland annat används för att bygga och underhålla gator, vägar och parker samt idrottsanläggningar, skolor och bibliotek.

Statistiken bygger på offentliga data från Statistiska centralbyrån och Arbetsförmedlingen som sammanställts av Företagarna.

– Vår förhoppning är att alla kommunpolitiker läser rapporten och tar till sig av underlaget som en grund för ett beslutsfattande som underlättar jobbskapande och bidrar till ökat tillväxt, säger Mikael Erlandsson.

Varifrån kommer skatteintäkterna i Göteborgs kommun?

Småföretagen: 24 procent

Storföretagen: 29 procent

Offentlig sektor 26 procent

Pensionärer: 12 procent

Övriga organisationer: 3 procent

Annat: 6 procent

Se hela rapporten för Göteborgs kommun bifogad.

Ta del av samtliga kommunrapporter.

Gothia Cup ställer in

Pandemins fortsatta påverkan på samhället gör att Gothia Cup 2021 tvingas ställa in. Ungdomsturneringen som skulle ha spelats 18–24 juli går inte att genomföra, enligt de prognoser Folkhälsomyndigheten och Smittskydd Västra Götaland gör för sommaren.

Efter att fjolårets Gothia Cup ställdes in betydde det mycket att se att intresset för turneringen var lika stort som vanligt när anmälan för 2021 öppnade i september. Sedan dess har Gothia Cup planerat för ett antal olika scenarion för sommarens turnering, beroende av hur smittspridningen och vaccinationsprogrammen skulle utvecklas i Sverige och runt om i världen.

Dialog

In i det sista har Gothia Cup – i dialog med Smittskydd Västra Götaland, Göteborg Stad och Riksidrottsförbundet – försökt planera för en nerskalad turnering som går att genomföra på ett säkert sätt. Via enkätsvar har de anmälda lagen visat intresse för en mindre Gothia Cup, även med mindre internationellt deltagande, då längtan efter att få åka iväg med sitt lag och spela cup är stor.

Motivation

– Vi har känt att det varit vårt ansvar att åtminstone få till Gothia Cup i en mindre variant i sommar, för att kunna ge alla ungdomar något att längta efter och något som kanske kan hålla motivationen uppe för de ungdomar som i dag kämpar på med sina träningar vecka ut och vecka in, utan att få spela några matcher, säger generalsekreterare Dennis Andersson.

Förbud

Nu står vi i slutet av april och förbudet mot att spela ungdomsmatcher kvarstår, samtidigt som det tillåtna antalet deltagare vid en offentlig tillställning fortfarande är begränsat till endast åtta personer. Folkhälsomyndighetens och Smittskydd Västra Götalands prognoser för sommaren gör att Gothia Cup i dag fattat beslutet att ställa in sommarens turnering.

Tvång

– Det känns nästan overkligt att tvingas fatta det här beslutet för andra året i rad. Vi har gjort allt vi kan för att ge våra ungdomar en vecka full av glädje och fotboll i sommar men våra deltagares och funktionärers trygghet är vår högsta prioritet. Med de råd vi får från smittskyddsexpertisen, måste vi fatta det här beslutet nu, med sorg i våra hjärtan, säger Dennis Andersson.

Minskad aktivitet

Det är med stor oro som Gothia Cup tar del av rapporter från Riksidrottsförbundet och Generation Pep om hur ungas fysiska aktivitet minskat under pandemin. Gothia Cup samlar nu kraft för att vara en viktig aktör i samhällets omstart, med fokus på hur vi kan stötta idrottsrörelsen för att få fler barn och ungdomar i rörelse igen.

Kämpa!

Dennis Andersson:

– Till alla fotbollsspelande ungdomar vill jag säga: ”Orka hänga i! Fortsätt träna, hitta glädjen i leken med bollen och i alla kompisar i laget. Sätt upp mål och drömmar för vad ni gemensamt vill uppnå när det här är över.” Till alla ideella ledare i föreningslivet: ”Kämpa på! Er energi och ert engagemang är ovärderligt för en hel generations välmående. Vi behöver er mer än någonsin!”

– Till sist, till våra politiska beslutsfattare: ”Låt våra barn spela matcher igen. Det kan inte vara tjugo barn utspridda på ett stort fotbollsfält som driver på smittspridningen. Men våra ungdomars ökade stillasittande riskerar att ge oss långsiktiga följder i folkhälsan som inte går att överblicka i dag. Tusentals barn står med snörade skor, redo för en ny fotbollssäsong. Mer träffsäkra restriktioner behövs nu, i dag. Stefan Löfven, rädda våra barns hälsa!”

Gothia Cup 2022 kommer att genomföras 17–23 juli. Alla lag som anmält sig till Gothia Cup 2021 kan välja om de vill flytta över anmälningsavgiften till nästa års Gothia Cup och därmed redan nu säkra en plats i turneringen 2022, eller om de vill få anmälningsavgiften återbetald. 

Skanska köper kvarter i Gårda.

Skanska har köpt ett helt kvarter i Gårda, Göteborg, för cirka 220 miljoner kronor. Säljare är Fastighets AB L E Lundberg. Avsikten är att utveckla moderna och hållbara kontorslokaler på platsen över tid. Även möjligheten att tillföra bostäder ska studeras i en kommande detaljplaneprocess.

220 miljoner för ett kvarter i Gårda
Kvarter i Gårda Norra

Kvarteret utgörs av utvecklingsfastigheterna Göteborg Gårda 8:2, 8:5 och 8:6. Befintliga, till största del uthyrda, byggnader har en yta om cirka 13 000 kvadratmeter. Gårda är under stark utveckling och är ett attraktivt läge för såväl kontor som bostäder. Skanskas målsättning är att skapa ett kvarter med stark hållbarhetsprägel där människors hälsa och välmående är främsta fokus.

Fortsatt utveckling

– Med detta förvärv kan vi nu fortsätta den spännande utvecklingen av stadsdelen Gårda. Vi har sedan slutet av 90-talet varit en viktig del av Gårdas tillväxt, från kvarteret Ceres till Gröna Skrapan, som färdigställdes 2010, och Citygate som pågår just nu. Här vill vi nu ta nästa steg i vårt arbete mot klimatneutralitet och skapa ett hållbart kvarter med en mix av arbetsplatser och bostäder. Fram till projektstart har vi väl fungerande förvaltningsfastigheter med bra och stabila hyresgäster, säger Niklas Grimslätt, affärsutvecklingschef, Skanska Fastigheter Göteborg.

Spännande stadsdel

I Gårda pågår just nu flera spännande utvecklingsprojekt, däribland Nordens högsta kontorshus Citygate. Parallellt arbetar Göteborgs stad med ett planprogram som kommer ge en tydlig inriktning för den fortsatta utvecklingen av området och skapa än bättre förutsättningar för en attraktiv stadsutveckling. Så snart planprogrammet är antaget är målsättningen att inleda en detaljplaneprocess för kvarteret.

Bästa kontorsläge

– Detta kvarter utgör en tydlig entré till Norra Gårda med en fin exponering mot E6 och kommer tillsammans med den pågående utvecklingen etablera Gårda som ett av de absolut bästa kontorslägena i Göteborg, säger Mats Dynevik, marknadschef, Skanska Fastigheter Göteborg.

Fortsatt utveckling

Under kommande år kommer det att ske stora förändringar i Gårda. Pågående projekt färdigställs, vilket leder till fler människor i rörelse och ett större utbud av restauranger och service. Kollektivtrafiken kommer också att förbättras ytterligare genom en ny busslinje, vilken delvis möjliggjorts inom ramarna för projektet Citygate. Detta kommer att göra det ännu enklare att arbeta i Gårda och blir ett viktigt komplement till den redan idag goda tillgängligheten till E6/E20 och till Centralstationen som ligger inom bekvämt gångavstånd.

Kvinnligt företagande

Allt färre kvinnor väljer att starta företag och oftast i mindre skala än män. För att vända den nedåtgående trenden behövs en djupare förståelse för hur kvinnor driver företag och deras förhållningssätt till finansiering och tillväxt. Det visar en färsk rapport som tagits fram av Europe Enterprise Network (EEN), Almi Mälardalen och Företagarna på uppdrag av Tillväxtverket.

–  Trots den starka självbilden att Sverige är ett av världens mest jämställda länder står sig kvinnors entreprenörskap lågt i förhållande till andra länder. Nu behövs krafttag från politiker, riskkapitalister, banker och företagarorganisationer för att fler kvinnor ska starta, driva och skala upp sin verksamhet, säger Theresa Ryberg, Head of Office, EEN Stockholm Mälardalen.

Undersökningen visar tydligt att många kvinnor som driver företag inte nödvändigtvis följer den mall som många förväntar sig av företagare och entreprenörer. Det är inte företag med ambitioner om skyhög omsättning och flera hundra anställda. Kvinnor som driver företag söker andra saker.

Många, mer än hälften, av företagarna i rapporten är istället soloföretagare eller har en anställd. De flesta fortsätter driva sina företag eftersom de uppskattar friheten och flexibiliteten företagandet möjliggör, inte för att de tjänar enorma summor med pengar. Samtidigt har de flesta, drygt fyra av fem, en ambition att påvisa tillväxt inom de kommande två till fem åren och det finns en tydlig ambition om att verka på en internationell marknad. Nästan fyra av fem har redan kunder, samarbetspartners eller leverantörer i utlandet

–  Den förlegade bilden av vad en företagare är, gör och ser ut måste förändras. Vi måste också prata om att kvinnor ofta driver företag på andra sätt än män. Det ena kan inte antas vara mer eftersträvansvärt än det andra, säger Lina Skandevall, expert på kvinnors företagande, Företagarna.

När det gäller finansiering visar undersökningen att kvinnor som driver företag är relativt försiktiga med extern finansiering, framförallt vad gäller lån. Drygt två av fem har aldrig sökt extern finansiering, de flesta med anledningen att man vill växa organiskt eller att de använt egna medel att finansiera tillväxten med. Något som även bekräftas av Almi som får in många fler låneansökningar från män än kvinnor.

Rapporten fastslår att det behövs ett nytt sätt att arbeta på för att kapitalet ska nå fler kvinnor som driver företag. Banker, stödorganisationer för företag och andra finansiärer måste samarbeta för att skapa riktade insatser för kvinnor som driver företag.

– Vi behöver fler växande företag som drivs av kvinnor. Men för att det ska bli verklighet behöver vi som investerar i företag förstå hur kvinnor som driver företag ser på finansiering, vilka hinder som finns och hur dessa hinder elimineras, säger Carina Lahall, Almi Mälardalen.

Läs hela rapporten.

Kontakt:
Lina Skandevall, Företagarna 070-600 30 80.
Carina Lahall, Almi Mälardalen 072-204 15 63
Theresa Ryberg, EEN Stockholm Mälardalen 070 71 353 83

Om undersökningen
Under våren 2020 skickades en enkät med fem frågor ut till 2082 företag i Stockholms län, Uppsala län och Sörmland samt 739 företag i Örebro län samt Västmanland. Syftet var att få kännedom om ambition, vilja, behov av affärsutveckling, finansiering och upplevda hinder vid internationalisering hos företag som drivs av kvinnor. Enkäten resulterade i 378 svar. Djupintervjuer genomfördes sedan med 86 av dessa företagare.

Projektet är finansierat av Tillväxtverket och EU-kommissionen, genom Enterprise Europe Network.

Garantistöd för arrangörer

I veckan presenterade Moderaterna ett förslag som skulle innebära garantistöd till evenemangsarrangörer inom kultur och idrott. I korthet går förslaget ut på att kompensera evenemangsarrangörer med 70 procent av kostnaderna som är kopplade till evenemanget. Förslaget ska börja gälla från den 1 juni 2021.

Got Event ser positivt på förslaget och menar att det är precis denna typ av stöd som många branschföretag behöver. Ekosystemet av företag inom evenemangsbranschen måste få möjlighet att hålla igång sin ekonomi för att snabbt kunna återuppta sin verksamhet när pandemin släpper greppet om samhället.

– Utifrån ett branschperspektiv är vi mycket positiva till ett garantistöd. Finns det inga arrangörer kvar när vi återigen kan välkomna besökare till våra arenor, så har inte heller vi någon affär kvar, kommenterar Lotta Nibell, vd på evenemangs- och arenabolaget Got Event.

– Det är också viktigt för Göteborg att både små och stora aktörer klarar sig igenom denna pandemi. Staden är en utpräglad evenemangsstad med många årligen återkommande världsevenemang, ett starkt idrotts- och kulturliv som skapar sysselsättning, affärer och inte minst magiska ögonblick, fortsätter Lotta Nibell.

För mer information vänligen kontakta:

Lotta Nibell, vd Got Event
031 – 368 43 70

Drive-in testning öppnar vid Ullevi i Göteborg

Efter framgångarna med drive-in teststationen i Stockholm öppnar MW Group och Noviral en likadan teststation i Göteborg. Från och med 8 februari kan du snabbt och enkelt testa dig för Covid-19. Från bilen, med minimal risk för dig, andra testpersoner och vårdpersonal. Genom detta sänks trösklarna för att få fler testade och tillsammans hålla nere smittspridningen.

Resultatet från snabbtesterna kommer på sms efter cirka 30 minuter. Utan att behöva kliva ur bilen kan du ta testet och sedan köra därifrån. Intill Ullevi pågår nu bygget av station för testning av Covid-19, både för pågående smitta och för antikroppar.

Lägre trösklar

Trösklarna för att kunna testa sig behöver sänkas. Genom att testa fler personer, kommer vi att minska smittspridningen. Det ligger därför i allas våra intressen att agera och hjälpas åt för att testa bredare.

Positivt i Stockholm

Teststationen i Stockholm öppnade december 2020 och den 8 februari öppnar nu teststationen i Göteborg. Platsen är centralt belägen vid Ullevi i Göteborg och nära E6:an, vilket gör det enkelt att komma dit med bil. Förutom möjligheten för privatpersoner att testa sig finns det även möjlighet för företag att boka tid för sina anställda via skräddarsydda upplägg. Det gör att personal snabbare kan komma tillbaka till sina arbetsplatser efter misstänkt smitta. Det gör det också möjligt för företag att addera ett säkerhetslager för att hålla sina arbetsplatser säkra.

Fler testmöjligheter

– Jag är glad att vi tillsammans med vår partner kan utöka detta så att vi kan erbjuda testmöjligheter på fler ställen. Vår mission är att verka för ett starkare samhälle, säger Mikael Karlsson, VD på MW Group.

Genom att utföra testning kan smittspridningen minskas då asymtomatiska smittbärare kan identifieras och isoleras. Omfattande testning är en viktig pusselbit i bekämpningen av Covid-19. Det ökar tryggheten för dig som vill minimera riskbilden för dina anhöriga men måste träffa människor utanför ditt hushåll.

Testningen sker på den öppna ytan mellan Ullevi och Valhalla IP, med infart från Levgrensvägen (södra Ullevi). Got Event som driver arenorna har möjliggjort för användandet av ytan. Här kommer bilar snart kommer att rulla in och personer kommer testas. Svar och intyg kommer via sms.

Affärsperspektiv

– Vi vill naturligtvis bidra till en minskad smittspridning i samhället. Både utifrån ett samhällsansvar men även utifrån ett affärsperspektiv. Allt som leder till att vi och branschen kan återstarta verksamheten så fort som möjligt är positivt, säger Got Events vd Lotta Nibell.

Det går att läsa mer om vilka tester som finns och boka tid på www.driveintesting.se

Om Initiativet

Drive-In-Testing är ett samarbete mellan Noviral och MW Group. Det är en drive-in testplats vid Friends Arena i Solna och Ullevi i Göteborg där du kan testa dig för pågående smitta samt för antikroppar.

Läs mer på www.driveintesting.se

Hybrid Event Arena

Hybrid Event Arena är Sveriges största studiolösning för hybridmöten. Med tre scener och flexibla ytor är arenan utformad för att ge både fysiska och digitala besökare en storslagen gemensam upplevelse.
– Denna typ av lösningar är här för att stanna, säger Malin Erlandsson, Director Congress & Events på Svenska Mässan Gothia Towers.

Redan tidigt på våren 2020 inledde Svenska Mässan Gothia Towers satsningar på en digital och hybrid mötesportfölj med skalbara lösningar utifrån kundens behov. Den nya studiolösningen är speciellt framtagen för att täcka in större möten med fokus på att optimera upplevelsen vid hybridarrangemang.

– Vi vet att det finns ett behov av att kunna genomföra större produktioner under säkra former när omvärlden tillåter det igen. Med Hybrid Event Arena kan vi snabbt hjälpa dem att nå ut med sina budskap och produkter på ett sätt som är både säkert och kostnadseffektivt, säger Malin Erlandsson.

Stor Arena

Arenan är 4 000 kvadratmeter och har en 30 meter bred scen med möjlighet till tre olika spelplatser. Lokalens och scenernas utformning gör det enkelt att anpassa sändningarna och innehållet till olika målgrupper både fysiskt, digitalt eller både och. Oberoende av vilken plats i världen de befinner sig på.

Via lastportarna finns också möjlighet att ta in stora objekt, vilket gör lokalen idealisk för till exempel utbildningar och produktlanseringar av större format.

Samarbete

Hybrid Event Arena är ett samarbete mellan Svenska Mässan Gothia Towers och deras audiovisuella partner Adapt. Tillsammans erbjuder man helhetslösningar med allt som krävs för en professionell produktion.

– Det är stor skillnad på att arrangera fysiska, digitala och hybrida event. Men för oss är digitala möten inget nytt. Bara det senaste året har Svenska Mässan Gothia Towers och Adapt genomfört hundratals digitala arrangemang. Tillsammans täcker vi in alla delar –från val av lokal, koncept, teknik, projektledning och producentroll, till dekor, regi och manus, säger Viking Grandin, Senior Projektledare på Adapt.

I grundutförandet är arenan anpassad för 300 fysiska deltagare. De stora ytorna gör lokalen skalbar och enkel att justera för att möta nya behov och gällande restriktioner.

– Det känns fantastiskt att kunna erbjuda våra kunder möjligheten att på ett säkert sätt skala upp i takt med att vi går mot ljusare tider. Eftersom lokalen är så flexibel kan den användas för alla sorters digitala, fysiska och hybrida evenemang; både event, konferenser, lanseringar, galor och mässor, säger Malin Erlandsson.

Hybrid Event Arena är ett välkommet komplement till Svenska Mässan Gothia Towers tidigare satsningar på digitala mötesplatser och upplevelser. Med den nya studiolösningen kan man nu erbjuda ett heltäckande, flexibelt och säkert mötesutbud under samma tak.

– Denna typ av lösningar är här för att stanna. Även i framtiden kommer det att finnas behov av att ha digitala deltagare eller en kombination av digitalt och fysiskt möte, vilket ställer tuffa krav på teknik och nya lösningar. Upplevelsen för deltagarna ska vara lika bra oavsett om de är med fysiskt eller digitalt. Det blir den hos oss, säger Malin Erlandsson.